Jízda na jízdním kole
Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích § 58
Cyklista mladší 15 letmladší
18 let*) je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního předpisu
(nyní podle zákona č. 56/2001Sb.) a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.
Cyklista nesmí jet bez držení řidítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
*) změna dle nových pravidel z roku 2006: Paragraf 58, odst. 1
Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného
typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou
na hlavě.
METODICKÝ POKYN:
Zdůraznit:
použití ochranné cyklistické přilby (je nutné zejména pro vlastní bezpečnost cyklisty, neboť nerespektování této povinnosti jako přestupek u osoby mladší
15 let je nepostižitelné)
věk cyklisty k samostatné jízdě na pozemní komunikaci
přeprava dětí mladších 7 let na kole
chování cyklisty
k doplnění nutnosti používání cyklistických přileb použít informace z letáku „Používejte cyklistické přilby –
10 důvodů proč používat cyklistickou přilbu“ např.: v průběhu 5 let bylo u nás usmrceno 768 cyklistů, 4 168 jich bylo zraněno těžce a 21 796 bylo zraněno lehce. Výsledky odborných studií prokázaly, že cyklisté, kteří nosí přilbu, podstupují 19x menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83% fraktury lebky, 53% zranění měkkých částí hlavy a 48% poškození mozku. Nejčastější místa poranění u dětí, ke kterým dochází po pádu z kola jsou: hlava 44%, paže 27%, břicho 6%, kolena 23%.