P R A K T I C K Ý V Ý C V I K
systematické dopravní výchovy na Dětském dopravním hřišti
v rozsahu 5 hodin
včetně závěrečného přezkoušení dovedností
zejména v ovládání jízdního kola a v praktickém dodržování
pravidel provozu na pozemních komunikacích.
Upozornění:
V úvodu před zahájením praktického výcviku na DDH je nutné seznámit žáky a pedagogický doprovod s
Provozním řádem dětského dopravního hřiště, zejména se zásadami bezpečného chování, odpovědnosti pedagogického doprovodu, který děti doprovází o zásadách bezpečného provozu, udržování pořádku, s pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a dodržování pokynů vyučujícího..
Součástí zahájení musí být i upozornění na možná rizika, úrazy, opatření k jejich eliminaci a související odpovědnosti.
Obsah této části je v souladu s publikací Edice dopravní výchovy č. 14 – výcvik na dětských dopravních hřištích (BESIP 1997) a Metodickým listem k činnosti dětských dopravních hřišť.
PRAKTICKÝ VÝCVIK na DDH je rozdělen do pěti částí:
Část I.
V úvodu seznámit všechny žáky s prostorovým uspořádáním dětského dopravního hřiště, s jednotlivými svislými a vodorovnými dopravními značkami, se zdůrazněním na jejich význam a požadavek na jejich důsledné dodržování.
Poznámka:
Po celou dobu praktického výcviku používají žáci ochrannou přilbu, kterou musí mít nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V případě, že nepoužívají vlastní, nýbrž zapůjčenou provozovatelem DDH je nutné z hygienických důvodů použít do přilby vlastního čistého kapesníku nebo ubrousku.
Část II. - Praktická ukázka následujících úkonů
– provede vyučující nebo jím pověřený žák, který předvede ukázku správného postupu jednotlivých úkonů podle příslušných ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích. Předvede zároveň i všechny možné chybné postupy, aby byla zdůrazněna jejich nebezpečnost a jejich možné následky v silničním provozu.
seznámení s typem jízdních kol používaných k výcviku na DDH, zejména z hlediska způsobu brzdění a vybavení jízdního kola
postup při vyjíždění od okraje vozovky, okraje chodníku
jízda vpravo, při pravém okraji vozovky
postup při zastavení u okraje vozovky, chodníku
postup při objíždění překážky
postup při předjíždění cyklisty
postup cyklisty při odbočování vpravo
postup cyklisty při odbočování vlevo
řazení do jízdních pruhů podle dopravních značek „Řadicí pruhy“ a „Směrové šipky“.
projíždění jednotlivými křižovatkami při důsledném dodržování přednosti v jízdě a povinnosti cyklisty u značky STOP
(doporučení – dopravní značku STOP doplnit vodorovnou dopravní značkou V5 –Příčná čára souvislá nebo V6 s nápisem STOP z důvodů jednoznačného stanovení místa, kde musí cyklista
zastavit)
Část III. - Praktický výcvik žáků:
Doporučení – organizovat pro skupiny o počtu 10 až 12 žáků –při zabezpečení výuky jedním učitelem. Ostatní žáky - část využít pro kontrolu jednotlivých stanovišť na dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích, další část může plnit za vedení pedagogického doprovodu část IV. Střídání skupin provádět v omezeném časovém intervalu, např. 15 minut.
Při výuce klást důraz na:
sledování provozu na pozemní komunikaci (vědět včas kam chci jet, jak budu postupovat, jaký mám přehled o ostatních účastnících provozu
apod.)
správné ohlédnutí se před dáním znamení o změně směru jízdy při vyjíždění od okraje vozovky, před odbočováním vlevo, objížděním, předjížděním
správné, včasné a zřetelné dávání znamení o změně směru jízdy
(dlaň kolmo k pozemní komunikaci)
jízdu po pravé straně vozovky, zejména v zatáčkách
důsledné dodržování pravidel provozu, dopravního značení a zejména přednosti v jízdě, zákazy vjezdu, přikázané směry jízdy, zákazy odbočování, jednosměrný provoz apod.
včasné a postupné brždění při zastavování, dávání přednosti
(nepřipustit blokování kol)
držení jízdní stopy při pomalé jízdě a řízení kola jednou rukou
Část IV. - Jízda zručnosti.
Pro zkvalitnění techniky jízdy a vlastního ovládání jízdního kola se doporučuje, část
vyučovacího celku praktického výcviku věnovat jízdě zručnosti. Tu zaměřit zejména na:
slalom mezi kuželi (překážka č. 10 DSC - zde se doporučuje vzdálenost kuželů asi 2 metry a střídavé řízení pravou a levou
rukou)
soutěž o nejpomalejší jízdu na určitou vzdálenost (každý cyklista projíždí vyznačenou dráhu širokou asi 1 metr a dlouhou do 10 metrů; z dráhy nesmí vyjet ani se nesmí dotknout nohou země)
Poznámka:
Jízdu zručnosti volit jako zábavnou část výuky, s možností ocenění nejlepších žáků motivačními a propagačními předměty
BESIPu.
Část V. Závěrečné přezkoušení praktického výcviku.
V závěru praktického výcviku se doporučuje provést závěrečné přezkoušení v trvání asi 10 až 15 minut pro každou skupinu. Žáci obdrží příslušný počet žetonů (počet určí vyučující), které jim budou za závažné dopravní přestupky odebírány ve formě „ tzv.pokuty“. Vyučující předem určí, které přestupky považuje za závažné. Žák, který v průběhu praktického přezkoušení „utratil“ všechny žetony, tak
nesplnil podmínky pro získání „Průkazu cyklisty“ a to i přesto, že splnil podmínky testového přezkoušení z pravidel provozu na pozemních komunikacích.
Poznámka:
Učitel by měl s žáky, kteří nesplnili podmínky praktického přezkoušení osobně rozebrat všechny chyby, kterých se dopustili a jejich možné následky a bývá vhodné, když žák sám popíše své přestupky a pokusí se odhadnout možné následky svého počínání.
Praxe z praktického přezkušování pomocí žetonů ukazuje, že většina žáků, „když o něco jde“ je schopna jezdit ukázněně, ohleduplně i důsledně dodržovat pravidla provozu.