logo Automoto klub Malý Jordán v AČR Automoto klub
AMK


28.04.2024
mapa
Automoto klub  Malý Jordán v AČR Výuka na DDH
Úvod Vybavení DDH |

Dopravní výchova

| Soutěže | Školky | Kontakt | Foto | Mapa |
Cvičný test >>>
  Dopravní výchova
  Termíny - rozpis škol
  Zhodnocení výuky
  Cvičný test
  Výukové materiály
Použitá literatura
Úvod
Tématický plán
Výuka
Výbava (obr.1)
Jízda na jídním kole
Kde nesmíš jezdit (obr.2)
Vjíždění na silnici (obr.3)
Jízda na kole (obr.4)
Zastavuj opatrně (obr.5)
Objíždění překážky (obr.6)
Řazení - křižovatka (obr.7)
Odbočování (obr.8)
Hlavní silnice (obr.9)
Jízda křižovatkou (obr.10)
a kruhový objezd (obr.11)

Otáčení (obr.12)
Světelné signály(obr.13)
Vodorovné značky (obr.14)
Pokyny policisty (obr.15)
Ostatní
Praktický výcvik
Závěrečné přezkoušení

P R A K T I C K Ý    V Ý C V I K  
systematické dopravní výchovy na Dětském dopravním hřišti

v rozsahu 5 hodin

včetně závěrečného přezkoušení dovedností 
zejména v ovládání jízdního kola a v praktickém dodržování 
pravidel provozu na pozemních komunikacích.


Upozornění:
V úvodu před zahájením praktického výcviku na DDH je nutné seznámit žáky a pedagogický doprovod s Provozním řádem dětského dopravního hřiště, zejména se zásadami bezpečného chování, odpovědnosti pedagogického doprovodu, který děti doprovází o zásadách bezpečného provozu, udržování pořádku, s pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a dodržování pokynů vyučujícího..
Součástí zahájení musí být i upozornění na možná rizika, úrazy, opatření k jejich eliminaci a související odpovědnosti.


Obsah této části je v souladu s publikací Edice dopravní výchovy č. 14 – výcvik na dětských dopravních hřištích (BESIP 1997) a Metodickým listem k činnosti dětských dopravních hřišť.

PRAKTICKÝ VÝCVIK na DDH je rozdělen do pěti částí:

Část I. 

V úvodu seznámit všechny žáky s prostorovým uspořádáním dětského dopravního hřiště, s jednotlivými svislými a vodorovnými dopravními značkami, se zdůrazněním na jejich význam a požadavek na jejich důsledné dodržování.

Poznámka:
Po celou dobu praktického výcviku používají žáci ochrannou přilbu, kterou musí mít nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V případě, že nepoužívají vlastní, nýbrž zapůjčenou provozovatelem DDH je nutné z hygienických důvodů použít do přilby vlastního čistého kapesníku nebo ubrousku.

Část II.  - Praktická ukázka následujících úkonů 

– provede vyučující nebo jím pověřený žák, který předvede ukázku správného postupu jednotlivých úkonů podle příslušných ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích. Předvede zároveň i všechny možné chybné postupy, aby byla zdůrazněna jejich nebezpečnost a jejich možné následky v silničním provozu.

  • seznámení s typem jízdních kol používaných k výcviku na DDH, zejména z hlediska způsobu brzdění a vybavení jízdního kola
  • postup při vyjíždění od okraje vozovky, okraje chodníku
  • jízda vpravo, při pravém okraji vozovky
  • postup při zastavení u okraje vozovky, chodníku
  • postup při objíždění překážky
  • postup při předjíždění cyklisty
  • postup cyklisty při odbočování vpravo
  • postup cyklisty při odbočování vlevo
  • řazení do jízdních pruhů podle dopravních značek „Řadicí pruhy“ a „Směrové šipky“.
  • projíždění jednotlivými křižovatkami při důsledném dodržování přednosti v jízdě a povinnosti cyklisty u značky STOP (doporučení dopravní značku STOP doplnit vodorovnou dopravní značkou V5 –Příčná čára souvislá nebo V6 s nápisem STOP z důvodů jednoznačného stanovení místa, kde musí cyklista zastavit)

 

Část III.  - Praktický výcvik žáků:

Doporučení – organizovat pro skupiny o počtu 10 až 12 žáků –při zabezpečení výuky jedním učitelem. Ostatní žáky - část využít pro kontrolu jednotlivých stanovišť na dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích, další část může plnit za vedení pedagogického doprovodu část IV. Střídání skupin provádět v omezeném časovém intervalu, např. 15 minut.

Při výuce klást důraz na:

  • sledování provozu na pozemní komunikaci (vědět včas kam chci jet, jak budu postupovat, jaký mám přehled o ostatních účastnících provozu apod.)
  • správné ohlédnutí se před dáním znamení o změně směru jízdy při vyjíždění od okraje vozovky, před odbočováním vlevo, objížděním, předjížděním
  • správné, včasné a zřetelné dávání znamení o změně směru jízdy (dlaň kolmo k pozemní komunikaci)
  • jízdu po pravé straně vozovky, zejména v zatáčkách
  • důsledné dodržování pravidel provozu, dopravního značení a zejména přednosti v jízdě, zákazy vjezdu, přikázané směry jízdy, zákazy odbočování, jednosměrný provoz apod.
  • včasné a postupné brždění při zastavování, dávání přednosti (nepřipustit blokování kol)
  • držení jízdní stopy při pomalé jízdě a řízení kola jednou rukou

 

Část IV.  - Jízda zručnosti.

Pro zkvalitnění techniky jízdy a vlastního ovládání jízdního kola se doporučuje, část vyučovacího celku praktického výcviku věnovat jízdě zručnosti. Tu zaměřit zejména na:

  • přímou jízdu složeným koridorem (překážka č.9 DSC)
  • slalom mezi kuželi (překážka č. 10 DSC - zde se doporučuje vzdálenost kuželů asi 2 metry a střídavé řízení pravou a levou rukou)
  • soutěž o nejpomalejší jízdu na určitou vzdálenost (každý cyklista projíždí vyznačenou dráhu širokou asi 1 metr a dlouhou do 10 metrů; z dráhy nesmí vyjet ani se nesmí dotknout nohou země)

Poznámka:
Jízdu zručnosti volit jako zábavnou část výuky, s možností ocenění nejlepších žáků motivačními a propagačními předměty BESIPu.

 

Část V. Závěrečné přezkoušení praktického výcviku.

V závěru praktického výcviku se doporučuje provést závěrečné přezkoušení v trvání asi 10 až 15 minut pro každou skupinu. Žáci obdrží příslušný počet žetonů (počet určí vyučující), které jim budou za závažné dopravní přestupky odebírány ve formě „ tzv.pokuty“. Vyučující předem určí, které přestupky považuje za závažné. Žák, který v průběhu praktického přezkoušení „utratil“ všechny žetony, tak nesplnil podmínky pro získání „Průkazu cyklisty“ a to i přesto, že splnil podmínky testového přezkoušení z pravidel provozu na pozemních komunikacích.

Poznámka:
Učitel by měl s žáky, kteří nesplnili podmínky praktického přezkoušení osobně rozebrat všechny chyby, kterých se dopustili a jejich možné následky a bývá vhodné, když žák sám popíše své přestupky a pokusí se odhadnout možné následky svého počínání.


Praxe z praktického přezkušování pomocí žetonů ukazuje, že většina žáků, „když o něco jde“ je schopna jezdit ukázněně, ohleduplně i důsledně dodržovat pravidla provozu.
 


návrat na DDHNávrat na DDH
AMK - AUTOMOTO KLUB v AČR

AUTOMOTO KLUB MALÝ JORDÁN v AČR  ©  2024